De eisen aan de toetslogistiek volgens de student, docent en toetsorganisatie

De eisen aan de toetslogistiek volgens de student, docent en toetsorganisatie

Op 28 november 2019 heeft Academy Attendance haar eerste kennisdeelsessie gehouden. Tijdens deze middag waren verschillende expertises uit het hoger onderwijs aanwezig om onderling kennis uit te delen en tot nieuwe inzichten te komen. Deze middag stond geheel in het teken van het onderwerp “toetsing in het hoger onderwijs”. De eisen aan het toetsproces vanuit student, docent en toetsorganisatie bespreken wij in deze blog.

Het tijdspad

Tijdens de workshops die plaatsvonden is gewerkt met persona’s: een techniek om nog beter vanuit een specifiek persoon de situatie te beschouwen. De uitgewerkte persona’s zijn: de toetsorganisatie, studenten en docenten. Uit elk persona zijn zijn/haar belangrijkste aandachtspunten met betrekking tot het toetsproces naar voren gekomen.

Het tijdspad
  • De toetsorganisatie zorgt dat alle logistieke zaken voor een toets geregeld worden.
  • Zij verzorgen vaak voor de hele faculteit alle toetsen. Dit houdt in dat er verschillende processen door elkaar lopen binnen een toetsorganisatie. Zij willen dat dit een rechtlijnig proces is waar iedereen zich aan houdt.
  • Zodra er bijvoorbeeld een docent zijn/haar documenten te laat aanlevert, zorgt dit er bij de toetsorganisatie voor dat het hele proces anders moet lopen, wat hun werk erg lastig maakt.
Het tijdspad
  • Studenten willen zo min mogelijk met het logistieke en organisatorische aspect van het toetsproces te maken hebben.
  • Een student wil zich kunnen focussen op het tentamen en wil op tijd de juiste informatie aangeleverd krijgen.
  • Studenten willen op tijd weten wanneer een tentamen zal plaatsvinden, zodat ze hun bijbaantje en sociale leven eromheen kunnen plannen.
  • Of ze daadwerkelijk willen deelnemen aan het tentamen, bepalen ze vaak pas wanneer ze zich hebben verdiept in de leerstof en begonnen zijn met leren.
  • Verder wil een student gedurende de tijd voorafgaand aan het tentamen voorzien worden van de juiste informatie over het tentamen. Ze willen een duidelijk overzicht ontvangen over de inhoud van het tentamen, het moment dat het tentamen plaatsvindt, de locatie en de middelen die ze mee mogen nemen.
Het tijdspad
  • Docenten willen dat de kwaliteit van het onderwijs centraal staat.
  • Ze willen zoveel mogelijk ontzorgd worden in het toetsproces.
  • Docenten willen graag een autonoom toetsproces, waarin ze zelf mogen aangeven waar ze behoefte aan hebben en hoe en wanneer ze bepaalde acties willen doen.
  • Docenten willen niet weken voor het tentamen alles over het tentamen al vastleggen, ze willen gedurende de periode nog aanpassingen kunnen doen.

Deze drie persona’s hebben nogal uiteenlopende belangen bij het toetsproces. Voor een opleiding is het belangrijk dat alle belangen meegewogen worden in het ontwerpen van het toetsproces. Sommige persona’s hebben tegengestelde belangen. Zo wil de toetsorganisatie alles al ver vooraf vast hebben liggen, terwijl de docenten graag last minute nog zaken willen kunnen wijzigen. Dit zijn punten waar je idealiter in overleg met beide partijen een oplossing voor wil vinden, zodat je een uniform toetsproces kan ontwerpen dat voor alle partijen werkbaar is.

Bent u benieuwd wat er allemaal nog meer besproken is op het kennisdeling-evenement? Neem dan contact met ons op, dan sturen wij u de presentaties van de middag toe. Wilt u op de hoogte gehouden worden van toekomstige evenementen? Laat het ons weten!

Wilt u op de hoogte worden gehouden van deze blog serie? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.

Share