Assessments als alternatief voor digitaal toetsen

Nu studenten minder naar de onderwijslocatie kunnen komen voor fysieke toetsen is de discussie over nieuwe vormen van toetsing in een stroomversnelling gekomen. Vergelijkbare toetsen online afnemen biedt niet altijd soelaas, zoals wij de afgelopen weken helaas hebben gezien. De tijd lijkt rijp om meer op zoek te gaan naar alternatieve toetsvormen. Bijvoorbeeld niet meer die kennistoets, maar een project met als afsluiting een assessment waar ook op kennis wordt getoetst. Maar hoe kan je dit vervolgens organiseren zonder dat dit veel extra tijd kost? Op deze vraag gaan wij in bij deze blog.

Wij hopen dat opleidingen de keuze voor de juiste toetsvorm enkel hoeven te maken op basis van de inhoud.

Bij een assessment worden studenten beoordeeld in een gesprek met één of meerdere beoordelaars (assessoren). De logistieke uitdaging hierachter bestaat uit het samenbrengen van:

  • één of meerdere assessoren
  • de student(en)
  • de (digitale)locatie
  • het specifieke tijdstip

Dit proces, wat wij verder de assessmentlogistiek noemen, valt in een aantal stappen te stroomlijnen en ondersteunen:

1. Uitvragen beschikbaarheid assessoren/beoordelaars

Assessoren zijn vaak een mix van externe en interne beoordelaars met een drukke agenda. Om de beschikbare tijdslots te vinden waarin alle beoordelaars aanwezig kunnen zijn, is het belangrijk dat iedere beoordelaar zijn/haar beschikbaarheid doorgeeft.

Om inzicht te krijgen in de beschikbaarheid van de assessoren, sturen wij naar alle assessoren een e-mail met de vraag of zij hun beschikbaarheid door kunnen geven. Dit proces is zo eenvoudig mogelijk gemaakt voor de assessoren: De assessor klikt op de link in de e-mail waarna hij/zij bij een overzichtelijk schema komt waarin hij/zij de beschikbare tijdsloten groen kleurt.

Doorgeven beschikbaarheid docenten
Docenten geven eenvoudig aan in welke tijdslots ze beschikbaar zijn

2. Assessmentrooster maken

Wanneer iedereen de beschikbaarheid heeft opgegeven kan de asessmentplanning gemaakt worden. Hiervoor gebruiken we onze planningssoftware. De ondersteuning geeft aan hoeveel “tijdsloten” er nodig zijn en hoeveel beoordelaars er per tijdslot nodig zijn. Daarnaast kan de ondersteuner aanvullende beperking opgeven. Bijvoorbeeld dat een externe assessor maar op één dag ingedeeld kan worden. Hiermee stelt de ondersteuning de kaders van de assessmentplanning op.

Vervolgens gaat onze automatische assessmentplanner aan de slag om tot de meest optimale indeling te komen voor de tijdsloten. Binnen de opgegeven grenzen wordt de assessmentplanning voor de assessoren automatisch gemaakt.

De assessmentplanning voor de assessoren wordt automatisch gemaakt.

Asessment rooster
Voorbeeld van een assessment rooster

3. Inschrijven door studenten

In de derde stap komen de tijdsloten beschikbaar voor de studenten. De student krijgt automatisch een e-mail met de mededeling dat hij/zij zich kan inschrijven. De studenten kunnen zichzelf inschrijven voor hun assessment. De student ziet real time welke tijdslots of plaatsen er nog beschikbaar zijn. Indien gewenst kan informatie over de beoordelaars of locatie verborgen blijven, zodat studenten zich niet strategisch kunnen inschrijven. Door de overzichtelijke en gebruiksvriendelijke interface is het inplannen van een een assessment voor de student net zo makkelijk als het maken van een afspraak bij de kapper.

4. De assessment zelf

De docent kan deze afspraken direct vanuit het systeem in zijn agenda zetten en weet zo op welke locatie en tijdstip de assessment plaatsvindt. De student kan een dag van tevoren nog een notificatie krijgen met de laatste informatie en kan zo gerust aan zijn assessment beginnen. In deze tijd van online onderwijs zijn wij aan het onderzoeken of wij direct vanuit de assessment een link naar een online platform (zoals Microsoft Teams of Google Meets) kunnen faciliteren, zodat de student en docent vanuit zijn/haar agenda direct door kan klikken.

De discussie over toetsvormen zal de komend tijd nog verder gevoerd worden. Wij zien dat de organisatie van nieuwe toetsvormen anders is dan van een schriftelijke toets. Wij geloven dat dit echter niet meer tijd hoeft te kosten, als het proces en bijbehorende ondersteuning anders ingericht worden. Op deze manier kunnen opleidingen de keuze voor de juiste toetsvorm maken op basis van de inhoudelijke argumenten.

Share