Onderwijsdagen 2016: breng Learning Analytics naar de docent

Als Academy Attendance waren wij aanwezig op Dé Onderwijsdagen 2016. Een dag vol inspiratie, kennisdeling en netwerken. In deze blog delen we onze twee belangrijkste take-aways van Dé Onderwijsdagen.

Onderwijs op maat wordt steeds breder gedragen binnen het onderwijs in Nederland. Docenten, bestuurders en studenten willen allen meer gepersonaliseerd onderwijs, maar de vraag hoe dit gerealiseerd kan worden blijft moeilijk te beantwoorden. Eén van de speerpunten is het samen ontwikkelen, delen en hergebruiken van onderwijsmateriaal. Een voorbeeldproject vindt nu plaats op de 4 technische universiteiten. Zij ontwikkelen gezamenlijk hun wiskundeonderwijs in een blended vorm.

De tweede take-away voor ons is het besef dat het onderwijs steeds meer “data driven” wordt. Er komt steeds meer data beschikbaar, bijvoorbeeld uit de online platformen. Kennisinstelling gaan steeds meer aan de slag met deze data. Voornamelijk om te zien of er een voorspellende waarde zit in de data. Men vraagt zich nu steeds meer af hoe deze “Learning Analytics” in het onderwijs toegepast kan worden. Een visie gedeeld door veel deelnemers is dat Learning Analytics voor de student en docent is. Eén van de grootste uitdagingen is om het inzicht op een laagdrempelige manier naar de docent te brengen.

Met Academy Attendance brengen we Learning Analytics naar de docent. De komende maanden delen we onze ervaringen in een serie van blogs met het thema “Learning Analytics Applied”.

Share